صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

بازار نفت دچار محدودیت عرضه است ۱۳۹۸/۰۳/۱۲


به گزارش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، قیمت شاخص نفت خام برنت در ماه مه امسال ۱۰ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۶۵ دلار برای هر بشکه رسید، زیرا نگرانی از جنگ تجاری آمریکا و چین شرایط سرمایه‌گذاران را متزلزل کرده است.

با این همه، معامله‌گران هشدار دادند قیمت‌های تک‌محموله، همه داستان را منعکس نمی‌کند. در عوض، برخی معامله‌گران با اشاره به معاملات مربوط به ماه‌های آینده، داستانی دقیق‌تر را روایت می‌کنند.

قراردادهای تحویل شاخص نفت خام برنت در چند ماه آینده، برتری قیمتی خیره‌کننده‌ای نسبت به قراردادهای تحویل نفت خام برنت در پایان سال جاری میلادی دارند و این نشانه‌ای سنتی از محدود شدن عرضه در بازار است.

در صورتی که تنش میان آمریکا و چین کمتر شود، این شرایط زمینه را برای بازگشت قیمت بالای نفت آماده می‌کند.

 

بازار نفت دچار محدودیت عرضه است

آمریتا سن، کارشناس مؤسسه انرژی اسپکتس، گفت: واقعیت این است که بازار نفت اکنون به شدت دچار محدودیت عرضه است؛ مشکل قیمت‌های تک‌محموله این است که آنها به‌شدت تحت تأثیر نگرانی‌های اقتصادی هستند و نگرانی‌های بلندمدت‌تر درباره افزایش تولید نفت شیل، تشدید می‌شود.

وی افزود: اختلاف درباره محدودیت کنونی عرضه نفت و نگرانی از عرضه مازاد در آینده است.

شرایط کنونی اختلاف قیمت میان قراردادهای تحویل شاخص نفت خام برنت در ماه‌های مختلف، همانند شرایطی است که قیمت این شاخص حدود ۱۱۵ دلار برای هر بشکه بود و داعش با اشغال مناطقی در شمال عراق، نگرانی‌هایی درباره عرضه نفت این کشور ایجاد کرده بود.

این بار، محدودیت عرضه ناشی از تحریم‌های آمریکا ضد ایران و ونزوئلا و کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش با هدف افزایش قیمت نفت است، همچنین روسیه شاهد کاهش تولید نفت خود به دلیل وجود آلودگی کلر در خط لوله صادراتی به اروپا بوده است.

با وجود شرایط محدودیت عرضه در بازار، این مسئله مطرح می‌شود که چرا قیمت‌های تک محموله در حال کاهش هستند؟

 

دلایل کاهش قیمت نفت در بازارهای تک محموله

معامله‌گران، به دلایل گوناگونی همچون وجود نشانه‌هایی از استمرار افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و فشار رئیس جمهوری آمریکا به اوپک اشاره می‌کنند، همچنین معامله‌گران انتظار دارند جنگ تجاری آمریکا ضد کشورهای مختلف، بر تقاضای جهانی نفت تأثیر منفی داشته باشد و به همین دلیل، بازار نفت از نوسان بازارهای سهام در جهان پیروی می‌کند.

تاماس وارگا، کارشناس مؤسسه پی‌وی‌ام، گفت: جو روانی بازار اکنون بی‌گمان در وضع پرهیز از خطرپذیری است و این مسئله، قیمت نفت را در شرایط کنونی زیر فشار می‌گذارد.

با این همه، وارگا هشدار داد که با فرض استمرار کاهش تولید نفت اوپک در نشست ماه ژوئن این سازمان، شرایط عرضه و تقاضای نفت اجازه تحلیلی مطمئن از شرایط را نمی‌دهد.

طبق آمارهای اعلامی از سوی اوپک، عرضه نفت این سازمان اکنون اندکی بیشتر از ۳۰ میلیون بشکه در روز است، در حالی که تقاضا برای نفت این سازمان در سطح ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز قرار دارد.

وارگا گفت: تثبیت تولید نفت اوپک در حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز در ادامه سال جاری میلادی، به معنای کاهش شدید ذخیره‌سازی نفت جهان خواهد بود.

بنابراین، به گفته تحلیلگران، افت کنونی قیمت نفت عمر کوتاهی خواهد داشت.

منبع: شانا


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved