صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ایران در انتظار رکورد تولید روزانه ۱میلیارد مترمکعب گاز ۱۳۹۸/۰۸/۱۳


به گزارش اویل اینداستری به نقل از اویل پرایس، پس از خروج موقت چین از فاز 11 میدان گازی بزرگ پارس جنوبی ایران به‌خاطر مسائل سیاسی، شرکت نفت ایران به‌دنبال شرکت‌های داخلی برای ادامه تولید می‌گردد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با توجه به محدودیت‌های فنی و مالی شرکت‌های داخلی برای به‌عهده گرفتن چنین پروژه‌های بزرگی، عناصر فازهای 11، 15 و 21 را جدا کرده و سه فاز دیگر 25، 26 و 27 ساخته است. بیشتر کارهای این فازهای جدید قبلاً انجام شده‌اند. زنگنه هفته گذشته اظهار داشت که تمامی بخش‌های دریایی فازهای پارس جنوبی در نیمه اول 2020 کاملاً توسعه خواهند یافت.

حتی با وجود تحریم‌های آمریکا، میدان گاز طبیعی پارس جنوبی در مرکز استراتژی ایران برای تولید هرچه زودتر حداقل یک میلیارد مترمکعب در روز گاز قرار دارد. تولید این میدان در حال حاضر 875 میلیون مترمکعب در روز است.

این بخش 3700 کیلومترمربعی از حوزه گازی 9700 کیلومترمربعی که ایران با قطر در آن شریک است، تقریباً 14.2 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی (معادل 8 درصد کل ذخایر دنیا) به‌علاوه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی دارد. این حوزه برای تبدیل شدن ایران به یک بازیگر جهانی اصلی در بازار گاز طبیعی مایع بسیار حساس است، در واقع، پارس جنوبی در حال حاضر حدود 60 درصد کل تولید گاز ایران را تشکیل می‌دهد.

کار در اکثر فازهای اصلی این میدان رو به پایان است. زنگنه اعلام کرد که فاز 14 این پروژه تا پایان سال جاری ایرانی پایان خواهد یافت. این سکو پس از عملیاتی شدن قرار است 14.1 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز تولید کند. هدف فاز 13 هم تولید 57 میلیون مترمکعب گاز در روز است.

به این ترتیب راه برای تولید حدود 28 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز به‌علاوه 75 هزار بشکه میعانات گازی و سایر محصولات همراه باز می‌شود. پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌ها، سرعت توسعه فازهای 17 و 18 و 20 کند شده است ولی تقریباً 95 درصد آماده هستند. کل تولید فازهای 17 و 18 حدود 39 تا 41 میلیون مترمکعب در روز است که برای بخش تولید برق داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرار بود فازهای 22 تا 24 تا پایان سال جاری ایرانی 51 میلیون مترمکعب در روز تولید داشته باشند ولی کمبود ارز خارجی پس از خروج آمریکا از برجام باعث تغییراتی در تاریخ تولید آنها شد. پس از خروج آمریکا از برجام و بی‌ثباتی به‌وجودآمده در شرکت‌های غربی، ایده جایگزینی فناوری روسیه و چین مطرح شد. این پیشنهاد زمانی مطرح شد که روسیه هم درگیر تحریم‌های بیشتر از طرف آمریکا بود. چین کاملاً متعهد به شراکت در فازهای مختلف این پروژه بود تا زمانی که دورنمای این مشارکت برای پکن مشخص شد. با توجه به این محدودیت‌ها، فازهای 22، 23 و 24 در حال حاضر با ظرفیت کامل خود فعالیت نمی‌کنند و 50 تا 55 درصد کارایی خود را ارائه می‌دهند.

تا کنون 33 میلیارد دلار در فازهای عملیاتی‌شده پارس جنوبی هزینه شده است. حدود 90 میلیارد دلار دیگر لازم است تا فازهای باقیمانده عملیاتی شوند و ظرفیت تمام فازها تا هدف مورد نظر افزایش یابد، به همین دلیل است که چنین معامله خوبی به چین پیشنهاد شد و چین شراکت خود در این پروژه را معلق نگه داشته و به آن پایان نداده است. تخفیفی که ایران به مذاکره کنندگان خصوصی پیشنهاد داده 9 تا 14 درصد کمتر از نرخ تعیین‌شده است. این تخفیف‌ها بیشتر از آن چیزی هستند که در زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران پیشنهاد شده بود چون ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا مجبور است کسری بودجه بالاتر از حد انتظار خود را جبران کند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved