صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ائتلاف اوپک‌پلاس و عراق برای کاهش تولید به توافق رسیدند ۱۳۹۹/۰۳/۳۱


به گزارش اویل اینداستری به نقل از بلومبرگ، عراق، عضو نافرمان ائتلاف اوپک پلاس، اعلام کرد در ماه جاری میلادی کاملاً به تعهد خود طبق قرارداد کاهش تولید پایبند خواهد بود و با جزئیات این قرارداد برای جبران مازاد تولید خود در ماه مه موافقت کرد.

 این قرارداد که در اوایل ماه ژوئن بسته شده بود، در کنفرانس وزارتی روز پنجشنبه نهایی شد. به این ترتیب قرارداد عرضه نفت اوپک ‌پلاس اعتبار بیشتری پیدا می‌کند و نفت بیشتری در بحبوحه کاهش تقاضا در اثر همه‌گیری ویروس کرونا از بازار خارج می‌شود.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش 1.26 میلیون بشکه بیشتر از 9.7 میلیون بشکه در روز توافق‌شده تولید کرده‌اند. قرار است این مازاد تولید طی ماه‌های آینده جبران شود.

بن لوکاک، یکی از رؤسای بخش تجارت نفت ترافیگورا گروپ در مصاحبه قبل از برگزاری نشست وزارتی گفت: «ائتلاف اوپک‌پلاس کاهش تولید را بسیار جدی گرفته است. عملکرد این گروه بهتر خواهد شد و هیچ کدام از اعضای این ائتلاف نمی‌خواهند در نشست آینده به عنوان متقلب خوانده شوند».

 قیمت جهانی نفت حدود 40 دلار در هر بشکه تثبیت شده که دو برابر قیمت آن در ماه آوریل است؛ این افزایش قیمت زمانی صورت گرفت که ائتلاف اوپک و متحدانش توافق کردند به جنگ قیمت پایان دهند و تولید خود را پایین بیاورند. بهبود سریع تقاضا پس از برداشته شدن تعطیلی‌های اروپا، آمریکا و چین به روند افزایش قیمت نفت کمک کرد.

 ولی هنوز هم بازارهای نفت آسیب‌پذیر هستند. ذخایر سوخت بسیار بالاست و خطر موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد. ائتلاف اوپک‌پلاس در اوایل همین‌ماه توافق کرد کاهش تولید خود را تا ماه جولای ادامه دهد و بر اعضای نافرمان خود فشار بیشتری برای عمل به تعهداتشان وارد کرد.

 اوپک و متحدانش در نشست وزارتی نظارت بر قرارداد کاهش تولید که در روز پنجشنبه برگزار شد، توافق کردند که ذخایر نفت دنیا تا پایان سال جاری میلادی و اواسط 2021 به سطح متوسط 5 ساله برسد، به شرطی که کشورهای عضو به تعهدات خود عمل کنند.

 عراق قول داده تولید روزانه خود را بیش از یک‌میلیون بشکه در روز پایین بیاورد. این کشور در ماه مه 573هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه‌اش تولید کرده بود. عراق برای جبران این مازاد تولید توافق کرده روزانه 57هزار بشکه کمتر از سهمیه‌اش در ماه جولای تولید داشته باشد و در ماه‌های اوت و سپتامبر هم 258هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه خود تولید کند.

 قزاقستان هم با جزئیات کاهش تولید خود برای جبران مازاد تولید در ماههای قبل موافقت کرده است. نیجریه و آنگولا هنوز هیچ طرحی ارائه نداده‌اند و تا 22 ژوئن برای این کار فرصت دارند.

 طبق قرارداد فعلی، ائتلاف اوپک‌پلاس کاهش تولید خود را از ماه اوت تا دسامبر به 7.7 میلیون بشکه در روز می‌رساند و بعد تا آوریل 2022 ، 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش تولید خواهد داشت.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved