صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

آیا عراق باعث از بین رفتن قرارداد کاهش تولید نفت می شود؟ ۱۳۹۹/۰۳/۱۶


به گزارش اویل اینداستری به نقل از اویل پرایس، اوپک در حال مذاکره با اعضایش برای پیدا کردن بهترین راه جهت حمایت از بازار نفت است ولی به نظر می رسد این مذاکرات به خاطر عدم تبعیت عراق از قرارداد کاهش تولید با مشکل مواجه شده باشد. آیا این دلیل به تاخیر افتادن نشست اوپک و عدم تبعیت کامل این گروه از قرارداد کاهش تولید است یا تنها تلاشی است صادقانه برای همراه کردن عراق؟

هنوز مشخص نیست آیا عراق می تواند کاملاً به قرارداد کاهش تولید عمل کرده و تولید خود را طبق سهمیه اش از این قرارداد پایین بیاورد یا نه. اوپک و روسیه تمدید قرارداد فعلی کاهش تولید را تا پس از ماه ژوئن مستلزم رعایت سهمیه های اعلام شده توسط تمام اعضای آن می دانند. مهلت قرارداد فعلی کاهش تولید تا پایان ژوئن است.

 روسیه و عراق هر دو توافق کرده‌اند که سطح فعلی کاهش تولید حداقل یک ماه دیگر ادامه داشته باشد به این شرط که تمام کشورها طبق سهمیه های خود تولید کنند.

 این یک درخواست بسیار بزرگ است و اگر تاریخ تکرار شود غیر ممکن خواهد بود. اگر این اتفاق نیفتد، قرارداد کاهش تولید تمدید نمی‌شود، ذخایر نفتی کاهش نمی یابند و قیمت نفت در همین سطح پایین باقی می ماند. در حالی که پس از برداشته شدن تعطیلی های ناشی از همهگیری ویروس کرونا تقاضا برای نفت افزایش یافته، ولی همچنان 20 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تقاضا قبل از همه گیری این ویروس است.

 عراق تنها کشوری نیست که به قرارداد کاهش تولید پایبند نبوده است. نیجریه، آنگولا و قزاقستان هم به تعهدات خود عمل نکرده اند. اوپک سعی دارد همه این کشورها را وادار به تبعیت از قرارداد کند. به جز عراق، سه کشور دیگر این اطمینان را به اوپک داده اند. عراق هیچ قولی برای کاهش تولیدش در ماه ژوئن نداده است.

اگر عراق با کاهش تولید موافقت نکند، نشست اوپک هم در این هفته برگزار نمی شود.

عراق چالش های منحصر به فردی برای کاهش تولید دارد. یکی از این دلایل وابستگی به شرکت‌های نفت بین المللی است که بیشترشان در منطقه نیمه خودمختار کردستان فعالیت می کنند. عراق از یک طرف نمی‌خواهد این شرکت های بزرگ بین المللی را از دست بدهد و از طرف دیگر سعی دارد اتفاقات منطقه کردستان را مدیریت کند. فضای سیاسی پرآشوب عراق هم بر این مشکلات افزوده است.

 آنچه باعث نگرانی می شود خطر نابودی قرارداد کاهش تولید است. همه به یاد دارند وقتی عربستان و روسیه نتوانستند در مورد تمدید کاهش تولید به توافق برسند، جنگ قیمت بین آنها چگونه باعث افزایش ذخایر نفت در سراسر دنیا و سقوط قیمت آن در بحبوحه کاهش تقاضای نفت به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا شد.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved