صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

نیاز عربستان به نفت ۹۱ دلاری برای متعادل نگه داشتن بودجه در سال ۲۰۲۰ ۱۳۹۹/۰۱/۰۴


به گزارش اویل اینداستری به نقل از اویل پرایس، وقتی عربستان سعودی و روسیه اتحاد سه ساله خود را برای افزایش قیمت نفت شکستند باید پیش بینی سقوط قیمت آن را می کردند. تا ماه آینده حدود 4 میلیون بشکه نفت در روز به عرضه جهانی نفت اضافه می‌شود و ریاض و مسکو در حال برآورد هزینه و تنظیم مخارج دولتهایشان هستند. این دو دوست قدیمی و دشمنان فعلی انتظار کاهش شدید درآمدهای نفتی خود را در کوتاه مدت دارند نه فقط به این دلیل که قیمت نفت خام برنت به زیر 30 دلار در هر بشکه رسیده است، بلکه به خاطر همه گیری ویروس کرونا و سقوط تقاضای نفت.

 عربستان سعودی اعلام کرده هزینه های دولتی خود را 133 میلیارد دلار پایین می آورد که معادل پنج درصد بودجه 2020 آن می شود.

 عربستان سعودی با اشاره به این که هزینه‌های اضافی مجدداً بررسی و احتمالاً حذف می شوند اعلام کرد اقداماتی برای کاهش تاثیر قیمت پایین نفت در پیش گرفته و اقدامات بیشتری برای مقابله با کاهش بیشتر قیمت اتخاذ خواهد شد.

 حتی قبل از شکست مذاکرات اوپک در وین، وزارت دارایی عربستان از آژانس‌های دولتی خواسته بود که 20 تا 30 درصد بودجه خود را به خاطر کاهش قیمت نفت پایین بیاورند. طبق گزارش مؤسسه اعتبارسنجی فیچ، عربستان سعودی به نفت 91 دلار در هر بشکه در 2020 برای متعادل نگه داشتن بودجه اش نیاز دارد.

این مؤسسه اعلام کرد:« تخمین زده می‌شود کاهش 10 دلاری قیمت نفت در هر بشکه، درآمد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را 2 تا 4 درصد تولید ناخالص داخلی آنها پایین بیاورد».

 عربستان سعودی عقیده دارد می تواند هزینه هایش را با قیمت پایین تر نفت هم تطبیق دهد ولی تحلیلگران این ادعا را رد می کنند.

 نفت 30 دلار در هر بشکه به سرعت صندوق ثروت ملی عربستان را خالی می کند و کاهش هزینه های دولت باعث توقف پروژه ها می شود. به این ترتیب بخش خصوصی غیر نفتی آسیب بیشتری می بیند. این خسارت کوتاه‌مدت سقوط قیمت نفت است.

 آسیب بلند مدت آن کمبود منابع مالی برای طرح بلندپروازانه دورنمای2030 محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خواهد بود که حتی پیش از سقوط قیمت نفت هم با مشکلاتی مواجه شده بود.

برخی عقیده دارند تنها کاری که می‌توان انجام داد تحت فشار دادن روسیه برای تسلیم شدن و موافقت با کاهش تولید است و اگر در همین حین صنعت شیل آمریکا هم نابود شود، به نفع عربستان خواهد بود.

 ولی تحلیلگران عقیده دارند روسیه از نظر مالی و سیاسی موقعیت بسیار بهتری نسبت به عربستان برای برنده شدن در این جنگ قیمت نفت دارد. بدون شک مشکلات اقتصادی بسیار بیشتری برای هر دو طرف به وجود خواهد آمد. این جنگ تا الان قربانیانی داشته است، مانند شیل آمریکا، صنعت نفت کانادا و بخش نفت و گاز دریایی انگلیس.

 به نظر می رسد عربستان در این جنگ با روسیه، بیش از حد روی خزانه مالی خود حساب کرده و سقوط تقاضای نفت را به خاطر شیوع ویروس کرونا نادیده گرفته است.

 


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved