صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ترفند اوپک برای بالا بردن قیمت نفت ۱۳۹۸/۰۵/۲۴


اوپک مدتهاست که به تاثیر چند کلمه ای که در لابی یک هتل یا پشت تلفن به خبرنگاران گفته می شود و تحلیلگران آن را چانه جنبانیدن می خوانند، پی برده است.

در نتیجه قیمتها امسال با وجود تلاطم بازار مالی و اختلالات بزرگ عرضه نفت به خصوص به دلیل تحریمهای آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، بین محدوده ۶۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه مانده اند.

اوپک حدود یک سوم از عرضه جهانی نفت جهان را در دست دارد و اظهارنظر مقامات آگاه درباره سطح تولید که پیش از این فاش نشده، یا دستورالعمل جدید درباره سیاست اوپک می تواند به میزان قابل توجهی روی قیمتها تاثیر بگذارد.

اوپک و عربستان سعودی هدف قیمت رسمی برای نفت خام ندارند اما منابع آگاه می گویند ریاض خواهان آن است که قیمت نفت حداقل ۷۰ دلار باشد.

به نظر می رسد اظهارنظرهای امسال منابع اوپک و سعودی از چنین امری حمایت کرده است.

تنها در آوریل که قیمت نفت برنت نزدیک به ۷۵ دلار بود اظهارنظر یک منبع آگاه اوپک درباره تولید نفت عربستان سعودی باعث شد قیمتها پایین برود. حداقل پنج اظهارنظر دیگر در زمانی که نفت بین ۷۰ تا ۵۷ دلار بود، از قیمتها حمایت کرده است.

یک مقام آگاه سعودی در هشتم اوت اظهار کرد عربستان سعودی متعهد است هر آنچه لازم است انجام دهد تا بازار سال آینده متعادل شود. یک روز پیش از آن نفت برنت به پایین ۵۶ دلار سقوط کرد که پایینترین حد از ژانویه بود و این اظهارات کمک کرد نفت همان روز دو درصد صعود کند.

اوپک از سال ۲۰۱۷ تولید نفت خود را محدود نگه داشته است و معامله گران انتظار دارند عربستان سعودی در بحبوحه کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت، تولید خود را کاهش بیشتری دهد.

استفن برنوک، کارگزار نفت در شرکت پی وی ام می گوید: اوپک به خوبی فرا گرفته که احساسات را تغییر داده و بازارهای انرژی را در شرایط التهاب، آرام کند. این بار نیز تفاوتی ندارد و عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، در این عرصه پیشرو است.

در این بین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از عربستان سعودی می خواهد قیمتهای نفت را پایین برده و افت صادرات ایران را جبران کند. اظهارات وی درباره اوپک گاهی از خود اوپک تاثیر بیشتری روی قیمتها دارد.

وی در ۲۶ آوریل یک روز پس از این که نفت برنت به ۷۵ دلار و ۶۰ سنت رسید، به خبرنگاران گفت: قیمت بنزین پایین آمده است. من از اوپک خواستم که قیمتها را پایین بیاورد. قیمت نفت همان روز سه درصد سقوط کرد.

بر اساس گزارش رویترز، با کاهش قیمتهای نفت به پایین ۷۰ دلار و ۶۰ دلار، احتمال اظهارنظر منابع آگاه اوپک برای تقویت قیمتها، افزایش پیدا کرده است. در این بین، با کاهش قیمتها به پایین ۷۵ دلار، ترامپ از فشار خود روی اوپک کاسته است.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved