صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

پیشنهادها و راهکارهای جالب بنزینی مردم به دولت/ دولت با بنزین چه کند؟ ۱۳۹۸/۰۳/۰۳


بعد از گرانی‌های افسارگسیخته در بخش های مختلف اقتصادی و معیشتی کشور و ثبت رکوردهای تورمی در طی سالها و به‌خصوص ماههای اخیر، موضوع افزایش نرخ سوخت به‌ویژه بنزین، با حساسیت و واکنش زیادی از سوی مردم و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

دولت از سالهای قبل، برنامه تغییر در نرخ عرضه بنزین را در دستور کار بررسی داشته و بارها این برنامه با سناریوهای گوناگون تا مرز اجرا پیش رفته اما به دلایل مختلف، که مهمترین آن شرایط اقتصادی کشور و عدم فشار مضاعف به مردم عنوان شده، این برنامه اجرایی نشده و از سال 94 تاکنون شاهد تغییر در نرخ عرضه بنزین در کشور نبوده‌ایم.

علی مطهری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه امسال در بخشی از نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس در این خصوص گفت: "از مشکلات این دولت، ضعف و سستی و تأخیر در تصمیم‌گیری است؛ مثلا لازم بود نرخ بنزین چند سال پیش افزایش یابد، اما دولت آنقدر تعلل کرد که در شرایط امروز، کار دشواری است و شاید صلاح نیست."

اما موضوع بنزین، فقط افزایش قیمت به منظور جبران کسری بودجه یا کاهش یارانه پنهان دولتی آن نیست، بلکه یک مشکل اساسی در بخش رفتار مصرفی مردم وجود دارد.

در ایران در سال جاری متوسط مصرف بنزین روزانه به بیش از 90 میلیون لیتر رسیده، در حالی که ظرفیت تولید بنزین در کشور چیزی در حدود 105 میلیون لیتر است. پیش بینی شده با ادامه روند رشد نزدیک به 10 درصدی سالانه مصرف بنزین در سال 1399 و یا 1400، تمامی زیرساختهایی که با چنددهه تلاش متخصصان کشورمان در بخش تولید بنزین ایجاد شده نیز جوابگوی بخش تقاضا برای مصرف نخواهد بود و دوباره ایرانی که پس از سالها به خودکفایی در تأمین بنزین رسیده، نیاز به واردات آن پیدا خواهد کرد.

از اینرو لازم است به منظور اصلاح روند مصرف، پیش‌گیری از تبدیل شدن دوباره کشور به یک کشور واردکننده بنزین، جلوگیری از قاچاق بی‌رویه بنزین (ناشی از اختلاف قیمت در این سو و آن‌سوی مرز) و کاهش یارانه پنهان دولتی (که سهم ثروتمندان از آن به مراتب از سهم طبقات پایین اجتماع بیشتر است)، روند عرضه نامحدود و بدون رهگیری بنزین (در نبود الزام استفاده از کارت سوخت شخصی و استفاده از اطلاعات سامانه هوشمند سوخت) و با نرخ ثابت 1000 تومانی، تغییر کند.

آنطور که از نتایج جلسات غیرعلنی مجلس در خصوص بنزین و اظهارات نمایندگان مختلف مردم در مجلس دهم قابل استنباط است، حداقل تا زمان بازنگری در قانون بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی و تصویب احتمالی بندی برای نحوه مدیریت عرضه بنزین و یا اعمال هرگونه تغییر در روند و یا قیمت عرضه، قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد.

اکنون که خبری از اعمال تغییر در نرخ بنزین و اعمال هر سناریویی برای تغییر در نحوه عرضه آن (به‌صورت تک نرخی یا چند نرخی و سهمیه‌ای) نیست، به سراغ مردم رفته‌ایم تا نظر مردم را با محوریت این سوال که "اگر شما جای دولت بودید برای جلوگیری از تبدیل شدن دوباره کشور به واردکننده بنزین و توقف رشد افسارگسیخته مصرف و اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور و کاهش یارانه ای که به صورت پنهان و چندبرابری به ثروتمندان در بخش مصرف بنزین اعطا می شود و همینطور برای کاهش قاچاق آن، چه اقدامی انجام می دادید؟" جویا شدیم.

این گزارش میدانی در مناطق مختلف شهر تهران اعم از محدوده بلوار اندرزگو در شمال تهران تا محدوده یافت‌آباد و خلازیر در جنوب تهران تهیه شده است. گلچین بهترین نظرات مردمی در بین ده‌ها نظر در مورد بنزین انتخاب شده و در ادامه ارائه شده است.

* محدوده بلوار اندرزگو - تقاطع بلوار صبا

* دولت روی کیفیت بنزین متمرکز شود

مردی 38 ساله - مالک مدلی از خودروی مرسدس بنز: بنزین در ایران ارزان است و جا دارد که قیمت آن افزایش پیدا کند. اما بیشتر از قیمت کم و یا زیاد آن، کیفیت بنزین مخصوصا وقتی خودمان تولید می کنیم اهمیت دارد. به نظرم دولت روی کیفیت متمرکز شود، موضوع قیمت رفته رفته در بازار مصرف خودش را پیدا می کند.

* ایران را با شرایط ایران مقایسه کنید، نه اروپا

خانمی 42 ساله - مالک خودروی هیوندای آوانته: قیمت بنزین را نباید بر اساس قیمت دلار و نرخ عرضه آن در اروپا سنجید، چرا که هیچ چیز اقتصاد ما اروپایی نیست که بخواهد قیمت بنزین آن اروپایی باشد. اینکه قاچاق بنزین داریم باید مرزها بیشتر کنترل شود. اینکه مصرف بنزین بالا است، باید تسهیلاتی برای استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود. وقتی تصور همه از متروی صبح تهران یا اتوبوسها، قفسی مملو از آدم است، آیا کسی رغبت می کند از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی استفاده کند؟ دولت باید حمل و نقل عمومی را متناسب با نیاز واقعی مردم توسعه داده و حتی حمل و نقل عمومی را لوکس کند. نظری روی افزایش یا ثابت ماندن قیمت بنزین ندارم اما معتقدم خودمان را باید با شرایط خودمان مقایسه کنیم.

* محدوده قلهک - خیابان شریعتی

* دولت نظارت‌هایش را قوی‌تر کند

مردی 27 ساله - مالک مدلی از خودروی اپل: مدتهاست تغییری در نرخ بنزین نداشتیم اما همه چیز بارها و به شدت افزایش قیمت داشته، پس اینکه گفته شود بنزین عامل گرانی است یا تورم دارد را قبول ندارم، چون قیمت بنزین سالهاست ثابت است، اما تورم بیداد می کند. مردم زیاد مصرف می کنند چون نیاز دارند، بنزین را که نمی توان در خانه نگه داشت، خب وقتی کسی بنزین می زند، آنرا برای تردد می سوزاند. نمی توان گفت کسی ترددش ضروری است یا غیرضروری! مگر فقط باید ترددهای ضروری را داشته باشیم؟ من به شخصه هر نوع ترددم را، حتی تا مرکز خرید رفتن و یا سینما رفتن را با اتومبیل شخصی انجام می دهم. جلوی قاچاق بنزین را گرفتن، با افزایش نرخ آن درست نمی دانم. وقتی بنزین در ترکیه 12 تا 15 هزار تومان است، چقدر مگر می خواهید در داخل قیمت آنرا افزایش دهید تا دیگر توجیه اقتصادی برای قاچاقچی نداشته باشد؟ به نظرم باید دولت نظارت‌هایش را قوی تر کند.

* عرضه بنزین با قیمت شناور و بر اساس نوع خودرو

خانمی 36 ساله - مالک خودروی پژو 206 : اصل وجود تورم و نیاز هرساله برای افزایش قیمت ها از اقتصاد مریض ما نشأت می گیرد. ولی در شرایط فعلی دولت هم حق دارد بخواهد عرضه بنزین را سامان دهد؛ اما افزایش قیمت برای همه، الگوی درستی برای اصلاح این امر نیست. هر که بامش بیش، برفش بیشتر؛ در همه دنیا هم همین است، هر کس دارایی بیشتری دارد، مالیات بیشتری می دهد. می توان این نظام مالیاتی را در خصوص بنزین اجرا کرد. عرضه بنزین را می توان با نوع اتومبیل، با قیمت های شناور انجام داد. کسی که می خواهد با شاسی بلند خود به سفر تفریحی برود، با راننده تاکسی که می خواهد از تردد روزانه خود نان زن و بچه‌اش را درآورد، باید پول یکسانی برای بنزین بدهند؟

* محدوده میدان هفت تیر

* دولت ضعف نظارت دارد، پس دست به قیمت بنزین نزنید

مردی 53 ساله - مالک تاکسی: افزایش قیمت بنزین بدون درنظر گرفتن تبعات اقتصادی و اجتماعی آن یک اشتباه بزرگ است. در زمان قبلی سهمیه بندی، تاکسی ها سهمیه داشتند اما افزایش نرخ بنزین، روی قیمت همه چیز تأثیر گذاشت. زندگی ها سخت‌تر شد. الان هم اگر بخواهند قیمت بنزین را افزایش دهند، حتی اگر سهمیه بندی شود هم، باز باید نظارت کافی برای جلوگیری از افزایش نرخ‌های دیگر کالاها داشته باشند، که ندارند. نظارتی از سوی دولت برای کنترل بازار وجود ندارد. پس در چنین شرایطی که خود دولت ضعف نظارت دارد، دست به قیمت بنزین نزنند بهتر است.

* بازگشت کارت سوخت و سهمیه بندی

خانمی 29 ساله - مالک رانا: برای کنترل شرایط فعلی که مصرف هر روز افزایش پیدا می کند و تغییر قیمت بنزین هم اقتصاد جامعه را برهم میریزد، بهترین راهکار سهمیه بندی است به طوری که سهمیه متناسب با نیاز مصرف معمولی ماهانه افراد که به نظرم حدود 80 لیتر است، با همان قیمت 1000 تومانی عرضه شود. دولت با وجود کارت سوخت هم می تواند عرضه را بهتر مدیریت کند و شاید بازگشت کارت سوخت شخصی به سیستم توزیع بنزین بتواند در جهت نظارت بیشتر و کاهش قاچاق هم کمک کند. پس سهمیه بندی درست، راهکار درست است.

* محدوده میدان انقلاب - خیابان کارگر شمالی

* بنزین فقط با کارت سوخت جایگاهدار گران شود

مردی 38 ساله - مالک پراید: مردم دیگر طاقت گرانی بیشتر را ندارند. اینکه دولت فقط دو دوتا چهارتای خودش را ببیند و جیب مردم را نبیند درست نیست، انصاف هم نیست. اگر دنبال راهکار می گردید، دولت می تواند همانطور که مجلس گفته فقط کارت سوخت را اجباری کند که فکر کنم همینکار را هم می‌خواهند بکنند که مرتب اطلاعیه ثبت نام کارت سوخت می دهند. وقتی کارت سوخت اجباری باشد، نظارت هم می شود. دولت به جای سهمیه بندی بیاید سوخت گیری بدون کارت سوخت شخصی را گران کند. اینطوری نه بنزین با کارت سوخت شخصی تغییر قیمت دارد و نه استفاده از کارت سوخت شخصی به فراموشی سپرده می شود. یعنی منِ مصرف‌کننده می دانم اگر کارت سوخت شخصی‌ام را نیاورم و بخواهم با کارت سوخت جایگاهدار بنزین بزنم باید قیمت بیشتری بپردازم. مدیریت مصرف هم فقط و فقط با توسعه حمل و نقل عمومی امکان پذیر است.

* اول نرخ خودرو واقعی شود، بعد بنزین!

مردی 40 ساله - مالک پژو 405 : در همه دنیا ناوگان حمل و نقل عمومی را طوری توسعه می دهند که مردم خودشان برای استفاده از حمل و نقل عمومی راغب باشند. دولت هر وقت قیمت خودرو را واقعی کرد، به فکر واقعی کردن قیمت بنزین باشد. نمی شود برای یک خودروی 30 میلیون تومانی، 100 میلیون تومان بپردازیم، آن‌وقت بنزین را هم گران کنند! نمی توان یک بخش را بزرگ‌نمایی کرد که ما می خواهیم این بخش را درست کنیم، یارانه پنهان را حذف کنیم و جلوی قاچاق را بگیریم و ... ولی به بخش های دیگر توجه نکرد. دولت اول زورگویی خودروسازان داخلی به مردم را متوقف کند، قیمت خودرو و دستمزدها را واقعی کند، بعد بیاد بنزین را هم واقعی کند. من حاضرم با قیمت جهانی خودروی استاندارد اروپایی در اختیارم باشد، بعد بنزین را هم با نرخ اروپا بزنم، در صورتی که دستمزدم هم با نرخ کارمند اروپایی حساب شود. نمی توان با ریال حقوق داد، خودرو را دوبله و سوبله به مردم فروخت، بعد بنزین را هم با نرخ دلار حساب یا مقایسه کرد.

* محدوده میدان قزوین

* از پرمصرف‌ها مالیات بگیرید، قیمت بنزین را گران نکنید

مردی 46 ساله - مالک موتورسیکلت: مردم باید شب و روز بدوند تا نان زن و بچه‌شان را درآورند. این دوندگی مداوم با موتور و ماشین و سوختن بنزین همراه است. تاکسی گران است، اتوبوس و مترو هم افزایش قیمت داشته و کلی هم علافی دارد؛ اگر بنزین گران شود، عملا از کار می افتیم. مهم تر از همه افزایش قیمت بنزین روی قیمت همه چیز اثر می گذارد. اگر دولت می خواهد جلوی رشد مصرف را بگیرد، راهکاری به غیر از افزایش قیمت بنزین ارائه کند. مثلا همه با کارت سوخت بنزین بزنند و اینگونه مصرف طبیعی هر شخص در سیستم هوشمند دولت مشخص می شود. اگر کسی افسارگسیخته و بی رویه مصرف کرد، آن وقت از او مالیات بگیرند.

* اول توسعه حمل‌ونقل عمومی، بعد اصلاح قیمت بزنین

مردی 37 ساله - مالک خودروی دنا: دولت باید زمانی قیمت بنزین را کمی افزایش می داد که اینقدر تورم و مشکلات اقتصادی نداشتیم. اینکه بعد از نوسانات ارزی و گران شدن چندین باره همه چیز، دوباره شوک قیمتی به بازار بدهد اصلا درست نیست. قیمت بنزین در ایران پایین است و همه به راحتی مصرف می کنند، این درست است، اما اگر قیمت بنزین گران شود و مردم کمتر ماشین شخصی بیرون بیاورند یا مسافرتشان را با اتومبیل شخصی نروند، آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ قیمت قطار و اتوبوس و هواپیما برای سفر بالاست. آیا در زمان پیک سفرها نیز وضعیت ترمینال ها و ایستگاههای راه آهن و شلوغی بی حد و حصر آنها و دنبال بلیط دویدن ها را جایگزین مسافرت با خودروی شخصی کنیم؟ در شهر نیز وضعیت همینطور است، حضور در شلوغی مترو و اتوبوس را جایگزین خودروی شخصی کنیم؟ اول باید زیرساختهای جایگزین فراهم شود و دولت این یارانه پنهان را در دیگر بخش ها مثل حمل و نقل عمومی هزینه کند، آن‌وقت باید بگوید می خواهیم قیمت بنزین را اصلاح کنیم.

* محدوده یافت آباد - بلوار معلم

* اصلاح قیمت بنزین در پکیج اصلاح اقتصاد کشور دیده شود

مردی 45 ساله - مالک تیبا: بنزین و گران شدن آن همیشه برای مردم کابوس بوده، چرا که نقطه شروع گران شدن همه چیز بوده است. اما الان که هر روز همه چیز گران می شود و از ثبات قیمتی خبری نیست، می گوییم بالاتر از این سیاهی رنگی نیست. ولی بنزین با گران شدن هم مشکلش رفع نمی شود. فرض کنیم بنزین را بکنند 2000 تومان. خب رفته رفته مردم با این قیمت هم خو می گیرند و مصرف مثل قبل افزایش می یابد. ما چرا می خواهیم ساختاری متفاوت از دنیا داشته باشیم؟ در دنیا برای استفاده از خودروی شخصی عوارض می گذارند. در کنار آن همه چیز به همه چیز می آید. وقتی حقوق 20 درصد افزایش می یابد، نمی روند بنزین را 50 درصد یا 150 درصد افزایش دهند. وقتی تورم 100 درصد می شود، نمی روند حقوق را 20 درصد افزایش دهند. اینجا ما هیچ چیزمان به هیچ چیزمان نمی آید. من پیشنهادم این است که دولت و مجلس اصلاح قیمت بنزین را در یک پکیج اصلاح اقتصاد کشور ببینند و آن پکیج را بعد از کارشناسی، به مردم اطلاع دهند. اینکه مردم با شرایط ناگهانی تصمیم برای تغییر در قیمت ها مواجه شوند، اصلا خوب نیست.

* محدوده خلازیر

* توجه به مسئله عدالت در توزیع یارانه پنهان بنزین

مردی 57 ساله - بدون وسیله نقلیه: بنزین را می خواهند گران کنند تا آنها که اتومبیل دارند کمتر مصرف کنند. من که هیچ وسیله نقلیه ای ندارم، چرا باید اثر تورمی بنزین را روی کالاهای دیگر تحمل کنم تا دیگران کمتر مصرف کنند. دولت در قالب بنزین یارانه پنهان می دهد، پس چرا فقط این یارانه را باید دارندگان اتومبیل داشته باشند، من که اتومبیل ندارم باید محروم باشم؟ عدالت، کلمه ای است که در تصمیمات دولت، به فراموشی سپرده شده، پیشنهاد من و راهکار من، توجه به مسئله عدالت است. یارانه ای اگر هست، باید برای همه باشد.

* اولویت دولت باید معیشت مردم باشد

مردی 30 ساله - خودروی وانت پیکان: اگر دولت زمانی توانست معیشت مردم را درست تأمین کند، آن‌وقت قیمت بنزین را هم درست تعیین کند. اولویت دولت باید معیشت مردم باشد. اگر دولت توانست جلوی رشد بی‌رویه قیمت‌ها را در کالاهایی که مردم به صورت روزانه مصرف می کنند، از پیاز و سیب زمینی گرفته تا پوشاک، مدیریت کند، آن‌وقت بیاید روی سناریوهای بهینه قیمت بنزین کار کند. دولت تکالیف اولیه خود را رها کرده، می خواهد کاری کارستان در بخش سوخت انجام دهد؟

منبع: تسنیم


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved