صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

تلاش ترامپ برای انحراف افکار علیه ایران در ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان ۱۳۹۸/۰۶/۲۵


به گزارش گروه بین‌الملل اویل اینداستری، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در پیامی توئیتری بار دیگر بدون ارائه هیچ شواهد و مستنداتی تلاش کرد حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان را به ایران نسبت دهد.

ترامپ در ادامه اظهارات بی‌اساس خود علیه ایران، طی پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر مدعی شد: «به یاد دارید وقتی ایران یک پهپاد [آمریکایی] را سرنگون کرد، آگاهانه گفت این پهپاد داخل حریم هوایی آنها بوده است، در حالی که حتی نزدیک حریم هوایی آنها هم نبود. آنها قویاً بر داستان خود [درباره پهپاد] اصرار داشتند، در حالی که می‌دانستند یک دروغ بزرگ است. اکنون آنها می‌گویند هیچ نقشی در حمله به عربستان سعودی نداشته‌اند. خواهیم دید.»

بامداد روز شنبه دست‌کم 10 پهپاد تهاجمی یمنی به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو حمله کردند و بر اثر این حمله تولید نفت عربستان به میزان 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

در پی این حمله غیرمنتظره که به افزایش بیش از 10 درصدی بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شده، ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی در اظهارات خود تلاش کرده‌اند که ایران را عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان معرفی کنند و اوضاع را به‌گونه‌ای جلوه دهند که ایران تهدیدی برای بازار نفت و اقتصاد جهانی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه نیز در پیامی توئیتری در واکنش به ادعاهای مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران در ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان اعلام کرد: «با شکست در سیاست "فشار  حداکثری"، پامپئو به سیاست "فریب حداکثری" روی آورده است. ایالات متحده و اقمارش با این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی می‌انجامد، امروز در یمن گیر کرده‌اند. مقصر شناختن ایران، به این فاجعه پایان نخواهد بخشید. در مقابل، پذیرش پیشنهاد ایران در  فروردین 94 مبنی بر پایان دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به این غائله خاتمه دهد.»

پیش از این ظریف در پاسخ به ادعاهای برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه ایران عامدانه نیروهای یمنی را برای حمله به عربستان ترغیب می‌کند، خاطرنشان کرده بود که با توجه به تجاوز سعودی‌ها به خاک یمن و کشتار غیرنظامیان این کشور، یمنی‌ها به اندازه کافی برای پاسخگویی به حملات عربستان انگیزه دارند و لازم نیست کسی آنها را تحریک کند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved