صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

زنگنه: باید شرکت‌های ایرانی را در بخش بالادستی نفت فعال کنیم ۱۳۹۸/۱۱/۱۹


بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، اظهار داشت: این قرارداد، پنجمین قرارداد IPC است.

وی افزود: سرمایه گذاری پس از مسئله فناوری، مهمترین موضوع نفت کشور است و این دو میدان نیز پیچیدگی‌های فنی مخصوص به خود را دارد که قرار است با توان شرکت ایرانی گروه مپنا شاهد افزایش تولید تجمعی 121 میلیون بشکه‌ای از این دو میدان، با نرخ هر بشکه 50 دلار، نزدیک به 6 میلیارد دلار ارزش آفرینی و درآمد ناخالص ملی برای کشور در طول اجرای این قرارداد حاصل شود.

وزیر نفت با اشاره به توانمندی گروه مپنا در تولید ماشین‌آلات دوار گفت: در این قرارداد، بیش از همه به فشارافزایی نیاز داریم که لازمه آن استفاده از ماشین‌آلات دوار است که شرکت گروه مپنا در این زمینه تخصص دارد.

وی ادامه داد: امروز شرکت مپنا یک شرکت مهم E&P‌ایرانی در بخش نفت است، روزی که من ایده تشکیل شرکت‌های E&P ایرانی را مطرح کردم که بیایند کنار خارجی‌ها کار کنند، عده‌ای گفتند که قرار است گرگ‌زاده هایی متولد شوند؛ اکنون که شرکت‌های E&P ایرانی تشکیل شده و با رفتن خارجی‌ها خودشان در حال فعالیت هستند، حتماً بعدها همان منتقدان می آیند افتخار وجود چنین شرکت‌هایی را به خودشان نسبت می دهند؛ همانطور که در زمان تشکیل شرکت‌هایی چون مپنا و پتروپارس انتقاد می کردند و بعدها، افتخار آن را به خودشان نسبت دادند.

زنگنه تصریح کرد: در این قرارداد، 875 میلیون دلار کار خالص وجود دارد که ما تأکید کرده‌ایم که بیشتر این سهم، به تولید داخلی تخصیص یابد تا علاوه بر اینکه تولید نفت می کنیم، در کنار آن به رونق تولید داخلی و تولید اشتغال هم اقدام کنیم.

وی افزود: در شرایط تحریمی باید شرکت‌های ایرانی را با قراردادهای IPC‌، EPC و EPD در بخش‌های بالادستی نفت فعال کنیم که در این زمینه از روش های مختلف مورد نیاز همچون تولید و توسعه میادین، افزایش ظرفیت‌ها و افزایش ضریب بازیافت بهره می گیریم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: از شرکت مپنا می خواهم که معطل تنفیذ قرارداد نباشد و کارهای کم هزینه اما زمان‌بری چون برگزاری مناقصات و اقدامات زیرساختی را آغاز کند و در این بین اگر ریسکی نیز وجود دارد، این ریسک را شرکت ملی نفت می پذیرد؛ همچنین از شرکت ملی نفت می‌خواهم با تجربه و توانی که دارد، هر چه سریعتر در زمینه صدور مجوزها اقدام شود و قرارداد مربوطه هرچه سریعتر برای اجرا، تنفیذ شود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیاری در شرکت‌های ایرانی داریم که باید از این ظرفیت‌ها در زمینه‌های بالادستی رو زمینی و زیر زمینی نفت استفاده کنیم.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved