صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

بازارها از سقوط قیمت نفت می ترسند ۱۳۹۸/۰۷/۱۲


به گزارش اویل اینداستری به نقل از اویل پرایس، تقریبا سه سال از زمانی که عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت دنیا با روسیه اتحادی برای مدیریت عرضه نفت تشکیل داد میگذرد. هدف آنها متعادل کردن دوباره بازار نفت و اطمینان از ثبات بازار و قیمت بالاتر نفت بود.

  ولی ائتلاف اوپک+  نتوانست درعمل قیمت نفت را افزایش دهد. با ترس از کاهش تقاضای نفت، عربستان و روسیه، رهبران این قرارداد، آزمایش سختی در پیش دارند. آیا باید تولیدشان را بیش از این کاهش دهند و سهمشان از بازار را به نفت آمریکا بدهند؟ یا باید فقط صبر کنند و منتظر گذشتن این طوفان باشند و همچنان به بازار در مورد ثبات بازار نفت اطمینان بدهند؟

 علاوه بر این سوالات، ائتلاف اوپک+ حالا با یک فشار دیگر در بازار نفت مواجه است:  افزایش غیر قابل پیش‌بینی بودن مسائل ژئوپلیتیکی مثل حمله به تاسیسات نفتی عربستان که 5 درصد عرضه جهانی نفت را برای یک هفته مختل کرد.

 علی رغم ادامه کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش و بزرگترین اختلال در عرضه نفت در تاریخ، قیمت نفت نه تنها افزایش چشمگیری نداشت، بلکه حالا به کمتر از زمان قبل از حملات رسیده است. قیمت نفت برنت در سیزدهم سپتامبر 60.22 دلار در هر بشکه بود. نفت برنت در دوم اکتبر 57.75 دلار در هر بشکه معامله شد. عربستان طی این دو هفته سعی داشت به بازار اطمینان دهد که به ظرفیت تولید قبل از حمله ها بازگشته و تمام تعهداتش را به مشتریانش عملی می کند.

 درست است که این اطمینان های عربستان نقش مهمی در کاهش قیمت نفت پس از صعود آن در روز بعد از حمله ها داشت ولی ادامه نگرانی ها در مورد کاهش رشد تقاضای نفت و ضعف اقتصاد جهان باعث شد قیمت نفت به پایین تر از حد قبل از حمله ها برسد.

 قیمت نفت در سه ماهه سوم سال میلادی جاری بدترین شرایط را پس از سه ماهه پایانی 2018 داشت. در آخرین فصل 2018 ، پس از اعطای معافیت آمریکا به هشت خریدار نفت ایران، قیمت نفت 40 درصد سقوط کرد.

 در سه ماهه اول تا سوم سال جاری میلادی، نگرانی در مورد تقاضای نفت بر مسائل ژئوپلیتیکی و تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و همچنین قرارداد کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش غلبه کرد. 

و حالا یک سوال ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده است:  آیا کاهش تولید نفت به اندازه است؟

 آژانس بین المللی انرژی و بسیاری از سازمان‌های دیگر و تحلیلگران از جمله اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضا را به خاطر وجود نشانه هایی از کند شدن رشد اقتصاد جهان و درگیری تجاری چین و آمریکا، چندین بار در سال جاری تغییر دادند.

 فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت اگر سرعت رشد اقتصاد جهان همچنان کاهش یابد، این آژانس باید پیش بینی خود از رشد تقاضا را برای سال جاری و سال آینده باز هم پایین آورد.

 الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه طی دیداری با عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان در حاشیه کنفرانس هفته انرژی روسیه در مسکو گفت:« لازم است روسیه و عربستان همکاری خود را برای متعادل کردن بازار نفت ادامه دهند».


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved