صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

نفت ۱۰۰ دلاری به این زودی‌ها بازنمی‌گردد؟ ۱۳۹۸/۰۶/۲۶


به گزارش اویل اینداستری به نقل از مارکت واچ، پنج سال است قیمت جهانی نفت به 100 دلار در هر بشکه نرسیده است و حتی با نصف شدن تولید روزانه نفت عربستان، به این زودی ها به این قیمت نخواهد رسید.

اناس الحجی، متخصص مستقل انرژی و تحلیلگر شرکت انرژی اوت لوک ادوایزرز گفت:« در حال حاضر هیچ مبنایی برای نفت 100 دلاری وجود ندارد. استفاده از ذخایر، باز کردن احتمالی ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و تعمیر بخشی از پالایشگاه بقیق عربستان به همراه افزایش تولید برخی از اعضای ائتلاف اوپک جلوی 100 دلاری شدن نفت را میگیرد».

 حمله به تاسیسات نفت عربستان سعودی 5.7 میلیون بشکه در روز تولید نفت این کشور را کاهش داده است که معادل 5 درصد عرضه جهانی نفت است. ضربه خوردن تولید بزرگترین صادر کننده نفت جهان باعث افزایش قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر تا بیش از 15 درصد در معاملات روز دوشنبه شد و شاخص نفت برنت 69.30 دلار به فروش رسید. شاخص نفت آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر با 14 درصد افزایش قیمت 62.90 دلار در هر بشکه معامله شد.

 قیمت نفت  برنت از سپتامبر 2014 بیشتر از 100 دلار در هر بشکه نشده است، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از جولای 2014 به این قیمت نرسیده است.

 این بزرگترین اختلال در تولید نفت جهان بعد از جنگ عراق است که 8 سال پیش به پایان رسید.

جی هتفیلد، تحلیلگر بازار گفت:« چون خسارات وارد شده به تاسیسات فرآوری نفت بوده نه چاهها و پالایشگاه های نفتی و آتش هم مهار شده است، منطقی به نظر می رسد که فرض کنیم عربستان می تواند بخش زیادی از تولید را طی چند ماه آینده بازگرداند».

« علاوه بر این، با پایان فصل اوج مصرف، تقاضا برای نفت هم پایین است و ذخایر جهانی نفت کافی هستند».

 وی اضافه کرد اعضای اوپک به غیر از عربستان هم احتمالا تولید خود را افزایش می‌دهند.

در این بین، دونالد ترامپ در توئیت خود صدور مجوز آزاد کردن ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را اعلام کرد و گفت:« در صورت لزوم مقدار کافی از این ذخایر برای عرضه به بازار برداشته خواهد شد».

مت گرتکن، استراتژیست  ژئوپلیتیک در موسسه تحقیقاتی بی سی آر گفت:«در حالی که تولید کنندگان نفت جهان و ذخایر استراتژیک نفت از جمله ذخایر آمریکا می‌توانند نبود کوتاه مدت نفت عربستان را جبران کنند، مشخص نیست اختلال در تولید نفت عربستان چقدر طول بکشد و در صورت حمله های تلافی‌جویانه آمریکا علیه ایران و متحدانش در منطقه ،مشکلات بیشتری هم پیش می آید».

 تا زمانی که تولید نفت به شرایط قبل بازنگشته احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد. با توجه به ابراز آمادگی آمریکا برای حمله به ایران در صورت دخالت داشتن آن در حمله به عربستان ،درگیری ها در خاورمیانه بدتر خواهد شد.

 ولی با افزایش دوباره عرضه نفت انتظار می‌رود قیمت آن تا 62 دلار در هر بشکه پایین بیاید، البته در صورتی که تهدیدهای ژئوپلیتیکی هم برطرف شوند.

هتفیلد گفت:« بنابراین اگر عربستان به سرعت تولید خود را باز گرداند و تنش ها افزایش پیدا نکند ،می توان انتظار داشت که نفت روی 55 تا 65 دلار در هر بشکه ثابت بماند. افزایش تولید نفت آمریکا جلوی بالا رفتن قیمت نفت را خواهد گرفت».


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved