صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

بی اثر کردن تحریم نفتی و حفظ ثروت کشور با ساخت پترو پالایشگاه ۱۳۹۸/۰۴/۰۲


جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی گفت: در کشور ما نقدینگی بسیار بالا است پس پول کافی برای ساخت پتروپالایشگاه وجود دارد و برای توسعه و ساخت پتروپالایشگاه باید نقدینگی را با استفاده از سازوکارهایی به سمت این بازار هدایت کنیم.

وی ادامه داد: در بحث تکنولوژی هم نیازهایی وجود دارد؛ پتروپالایشگاه‌سازی اگر انجام شود با توجه به تجربه‌­ای که ما از ستاره­ خلیج فارس داریم به نظر من کار ارزشمند و اساسی است.

میرزایی افزود: به نظرم دولت باید برای هدایت نقدینگی و سرمایه‌گذاری در این حوزه مشوق‌هایی بگذارد، مثلا تا یک سال نفت را رایگان به پتروپالایشگاه‌ها بدهد تا فورا در سال اول به بهره برداری بالایی برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت میتواند در سال‌های دیگر به صورت قسطی ارزش نفت داده شده را پس بگیرد، اگر این جهت­‌گیری شود و تمرکز روی آن داشته باشیم، شدنی است و میتوانیم به سمت توسعه صنایع پتروپالایشی حرکت کنیم.

وی درباره تاثیر ساخت پتروپالایشگاه در ایجاد اشتغال گفت: ساخت پتروپالایشگاه باعث اشتغالزایی می‌شود، البته اشتغال در دوره­ ساخت پروژه­ آن، اشتغال خوبی است ولی بعد از بهره­‌برداری اشتغال کم میشود؛ به هر حال اینکه ما ثروت کشور را حفظ می­کنیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم ضروری است و باید به این سمت حرکت کنیم.

میرزایی با تاکید بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی گفت: باید زمینه را برای بخش خصوصی فراهم کرد تا در حوزه ساخت پتروپالایشگاه ورود کند، باید کمک کرد در این حوزه شرکت‌های خصوصی که شکل گرفته‌اند؛ خود بتوانند اعتماد مردم را جلب کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در طرح "توسعه صنایع پتروپالایشی با سرمایه‌های مردمی" کمک‌های بزرگی به بخش خصوصی شده که بتواند با جذب سرمایه برای ساخت پتروپالایشگاه اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 2 تیر) پارلمان و در جریان بررسی  طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، از مجموع 202 نماینده حاضر، با 136 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع، کلیات آن را تصویب کردند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved