صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

آخرین وضعیت توسعه فازهای ۱۴، ۱۳ و ۲۲،۲۴ پارس جنوبی ۱۳۹۷/۰۹/۲۵


میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی که بین ایران و قطر مشترک است، در طرف ایرانی و به‌طور کلی در ۲۷ فاز برای توسعه تعریف شده است که ۲۱ فاز تا سال گذشته به مدار آمده و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری، سه فاز دیگر در دریا و چهار فاز در خشکی به مدار خواهند آمد و سه میلیارد فوت مکعب (۸۵ میلیون مترمکعب) به تولید پارس جنوبی افزوده خواهد شد.
 ایران که در سال‌های قبل در زمینه برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر عقب مانده بود، مدت‌هاست در برداشت از این میدان، با قطر رقابتی تنگاتنگ دارد و آخرین آمار حاکی است هم‌اکنون به‌صورت میانگین روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند که قرار است این رقم تا پایان سال جاری، به بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب افزایش ‌یابد.
 
آخرین وضعیت توسعه فازهای ۱۴، ۱۳ و ۲۲،۲۴
سه ردیف شیرین‌سازی گاز ترش، از هر یک از پالایشگاه‌های فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ پارس‌جنوبی در مدار تولید قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود ردیف چهارم شیرین‌سازی فاز ۱۳ نیز تا پایان آذرماه به بهره‌برداری برسد.
با بهره‌برداری از دو سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، نخستین زنجیره تولید از این فاز، با برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش عملیاتی شده است. دستیابی به دومین زنجیره یک میلیارد فوت مکعب، نیازمند تکمیل عملیات راه‌اندازی دو سکوی دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی است.
هفته گذشته سکوی ۱۳B  در موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس نصب شد و تا یک ماه آینده، عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی آن به پایان خواهد رسید، هم‌چنین درصورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، دومین عرشه دریایی این فاز در هفته جاری نصب شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی می‌شود هم‌زمان با تکمیل عملیات اتصال خطوط لوله فرعی این سکوی اقماری به سکوی اصلی، عرشه دریایی ۱۳D  هم تا پایان دی‌ماه در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد؛ بنابراین تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان دی‌ماه محقق خواهد شد.
اما عرشه دریایی ۲۲ این فاز، پس از پایان عملیات حفاری چاه‌های موقعیت خود، نصب شده و در حال راه‌اندازی است و پیش‌بینی می‌شود درصورت فراهم بودن شرایط پایدار جوی تا اواسط دی‌ماه با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش و ارسال آن به پالایشگاه، فاز ۲۴-۲۲ به بهره‌برداری برسد .سکوی ۲۴A، آخرین عرشه دریایی است که با هدف تکمیل زنجیره تولید یک میلیارد فوت‌مکعبی گاز در فاز ۲۴-۲۲ پارس جنوبی تا پایان سال جاری نصب شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.
طبق اطلاعات سایت شرکت نفت و گاز پارس، به گفته محمد مشکین‌فام، مدیرعامل این شرکت، با بهره‌برداری از هر یک از فازهای پارس جنوبی، تولید ناخالص ملی به میزان یک درصد افزایش می‌یابد.
 
سرانجام فاز ۱۱
بر اساس این گزارش، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از میان فازهای پارس جنوبی، فقط فاز ۱۱ باقی می‌ماند. فازی که قرارداد طرح توسعه آن تیرماه سال ۱۳۹۶، با  کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال با سهم ۵۰.۱، شرکت چینی CNPC  با سهم ۳۰ درصد و شرکت ایران پتروپارس با سهم ۱۹.۹ درصد امضا شد. اما شرکت فرانسوی توتال با آغاز اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از این قرارداد خارج شد و قرار بود طبق مفاد قرارداد شرکت CNPC جایگزین این شرکت فرانسوی شود.
آخرین اخبار حاکی از آن است که این شرکت چینی نیز درصدد خروج از این قرارداد است. البته بیژن زنگنه - وزیر نفت - در آخرین اظهارنظر خود گفت: ایران برای این فاز برنامه‌ریزی کرده است. قرار بود در فاز ۱۱ سیستم تقویت فشار به کار گرفته شود تا این فاز الگوی سایر فازها شده و از افت فشار میدان پارس جنوبی جلوگیری شود.
منبع: ایسنا

تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved