صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

گاز، کالایی جدید ! / رعایت آداب تجارت گاز، ضرورت نفوذ در بازارهای بین المللی است ۱۳۹۷/۰۵/۲۴


فرزان گلچین، رییس انجمن صنایع بازیافت فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی و عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران IRGS 2018 با اشاره به ظرفیت‌ های نمایشگاه اختصاصی گاز، گفت: تاکنون نمایشگاه‌ هایی که در حوزه صنعت نفت و گاز برگزار شده به صورت توامان بوده و بیشتر بر روی نفت که دولتی است و یا پتروشیمی که ارزش افزوده بالایی دارد، تمرکز بوده است و صنعت گاز با توجه به مزیت‌ هایی که داشته، چندان دیده نشده است.

وی افزود: ما بزرگترین کشور دارای منابع غنی گاز در سطح جهان هستیم به طوری که بیش از 18 درصد ذخایر جهان متعلق به ایران است اما سهم ما از صادرات این منبع انرژی حدود یک درصد است. بنابراین نسبت صادرات ما در مقایسه با پتانسیل‌ هایی که داریم بسیار ضعیف است در صورتی که بسیاری از کشورهای همسایه که ذخایر کمتری دارند در زمینه صادرات موفق‌ تر عمل کرده‌ اند.

عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق ایران تصریح کرد: گاز چه در قالب نمایشگاه‌ های توام با نفت و پتروشیمی و یا به طور مستقل به عنوان کالایی که می‌تواند بازار خوبی را برای ما ایجاد کرده و درآمد سرشاری را وارد کشور کند، مطرح است ولی ما در این قسمت فعلا عقب مانده‌ ایم.

وی تاکید کرد: اگرچه این صنعت در کشور ما بیش از نیم قرن سابقه دارد اما باید به عنوان کالای جدید به آن نگاه کنیم و لازمه ی آن این است که این صنعت بیشتر به دنیا شناسانده شود و در مقایسه با رقبا نرخ گذاری مناسبی صورت گیرد تا بتوان روی آن کار کرد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی میان مدت این است که ما باید در بازار خودمان را نشان دهیم، در کنار سیاست‌ های مستقل، همگام با بازارهای منطقه‌ ای و بین المللی نیز گام برداریم، اینگونه نیست که بگوییم کالایی به نام گاز وجود دارد که همه هم به آن نیاز دارند و در نتیجه می‌توانیم آن را به یکباره به بازار تزریق کنیم. سیاست‌ ها، برنامه ریزی‌ ها و توافقات منطقه‌ای نیاز دارد، ما باید خودمان را در جمع تولید کنندگان و صادر کنندگان قرار دهیم و برخی آداب، اصول و مولفه‌های تجارت گاز را رعایت کنیم تا بتوانیم وارد عرصه صادرات گاز به خارج از مرزها شویم.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: اگر بخواهیم به آبهای دورتر از کشور خودمان ورود کنیم باید برخی دستورالعمل‌ ها، رفتار و شیوه‌ های خاصی را تجربه کنیم.

وی بیان کرد: ما منابع گاز خدادادی فراوانی در تمام نقاط جغرافیای کشورمان داریم، لازمه بهره برداری بهتر از آن این است که شرایطی برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد کنیم، توسعه و صنعت گاز چیزی نیست که یک کشور به تنهایی بتواند ورود کند، کما اینکه کشورهایی که در استحصال و صادرت گاز موفق بوده‌اند از سرمایه گذاری چند قطبی کشورهای خارجی استفاده کرده‌اند، کشورهایی که گاز دارند، نمی‌توانند به توان مالی و اقتصادی مالی کشور خودشان بسنده کرده استحصال صادراتی داشته و موفق باشند.

گلچین متذکر شد: لازم است بستری ایجاد کنیم که گاز را با نرخ خوبی استحصال کنیم. ارزش افزوده روی گاز زیاد شود و گاز را جایگزین انرژی‌های مایع کنیم و این منبع انرژی را به صورت معقول برای تولید برق و مولدهای این‌ چنینی استفاده کنیم. وقتی به چنین بنیان قوی برسیم، قطعا حضور مستمر ما در بازار صادراتی تضمین می‌شود که البته نمایشگاهی اختصاصی در این خصوص می‌تواند در تمرکز روی این بخش‌ها ما را یاری دهد.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved