صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

افزایش دو برابری جایگاه های سوخت بسترساز توسعه طرح «سی ان جی» ۱۳۹۷/۰۵/۱۵


در حال حاضر چه میزان مصرف «سی ان جی » در کشور وجود دارد و برای توسعه این بخش باید به چه مقوله ای توجه کنیم؟

سی ان جی روزانه 20 میلیون لیتر تولید می شود که اثر آن همین میزان صرفه جویی بنزین است که با توجه به اینکه در سال 96 تمهیداتی در زمینه پرداخت کارمزد و ضوابط فنی استاندارسازی به نفع جایگاه داران شکل گرفته تا حدودی مشکلات نسبی جایگاه داران برطرف شده است، این مسئله ضرورت توجه به دغدغه های جایگاه داران برای اجرای موفق طرح توسعه «سی ان جی» را نشان می دهد. بر همین مبنا حضور جایگاه داران در نخستین نمایشگاه گاز می تواند هم افزایی با سایر بخش ها برای شناخت ظرفیت ها باشد.

نقش جایگاه های سوخت در توسعه سی ان جی در کشور چیست؟

در حال حاضر 245 جایگاه «سی ان جی» در کشور داریم که باید جایگاه جدیدی در کلان شهرها اضافه شود و تعداد آن به 1000 ایستگاه برسد تا در کنار توسعه مصرف سی ان جی، میزان دسترسی به این سوخت برای مصرف کننده ها افزایش یابد.

آیا برنامه ای برای افزایش سرمایه گذاری در جایگاه های «سی ان جی» پیش بینی شده است؟

 الان منتظر بسته های حمایتی جدید دیگری هستیم که بتواند در روند رشد، توسعه و سرمایه گذاری جایگاه های «سی ان جی» به ویژه توسط بخش خصوصی کمک قابل توجهی داشته باشد. در واقع امروز مشکل اصلی ما نبود متولی واحد در صنعت سی ان جی کشور است که پنج حلقه، صنعت سی ان جی را با مدیریت و متولی چند گانه ای روبرو ساخته است.

همکاری وزارت نفت برای توسعه طرح «سی ان جی» چگونه بوده است؟

 خوشبختانه در راستای اجرای طرح «سی ان جی»، وزارت نفت همکاری خوبی با انجمن سی ان جی داشته است و مقرر شده مرجع ملی صنعت سی ان جی به عنوان متولی واحد در تصمیم گیری و اجرا، ایفای نقش  کند و فرایند این بخش مورد تایید ارکان دولتی و بخش خصوصی قرار بگیرد.

در حال حاضر جایگاه داران چه مشکلاتی دارند که می تواند روی توسعه این بخش اثرگذار باشد؟

مشکل روزانه ای که از اول تابستان گریبان گیر ما بوده قطعی برق جایگاه هاست که باعث شده جایگاه های فعال ما روزانه بین 2 تا 4 ساعت عدم سوخت رسانی و سرویس دهی داشته باشند و موجب تحمیل ضرر و زیان سنگینی به جایگاه شده است. در واقع به طور میانگین ماهانه، جایگاه ها، ده روز معادل 80 تا 90 ساعت قطعی برق دارند که طبق ماده 25 قانون توسعه فضای کسب و کار خسارت وارده به واحدهای تولیدی و خدماتی باید توسط وزارت نیرو جبران شود. رعایت کردن این مسائل می تواند در اجرا و مدیریت درست طرح توسعه سی ان جی کشور نیز موثر باشد، چراکه هرچقدر خسارت های ناشی از اقدامات غیر ارادی جایگاه داران کمتر شود، سرمایه گذاری در این بخش تحت تاثیر فاکتورهای اقتصادی بیشتر خواهد شد.

پیش بینی شما از افزایش مصرف سوخت «سی ان جی» تا پایان برنامه ششم توسعه چقدر است؟

در حال حاضر سبد سوخت شامل 23 درصد سی ان جی و 2 درصد ال پی جی است و پیشنهاد ما برای برنامه ششم افزایش به بیش از 30 درصد بوده است، هرچند در حال حاضر در برنامه ششم توسعه چیزی با این عنوان نیامده است، اما از آنجایی که امروز 50 درصد جایگاه ها فعال است و در حال حاضر امکان سوخت گیری تا ظرفیت 40 میلیون لیتر در کشور وجود دارد، موانعی همچون قیمت گذاری غیر واقعی سوخت بنزین مانع از ارتقای این بخش شده است. به عبارت دیگر الان قیمت سی ان جی 42 درصد قیمت بنزین است که در اصل باید 20 درصد قیمت بنزین باشد.

چه فاکتورهای در قیمت گذاری و مصرف سوخت «سی ان جی» اثر گذار است؟

در حال حاضر سه شاخص در قیمت گذاری «سی ان جی» مهم است که در کشور رعایت نمی شود؛ نخست تناسب عرضه و تقاضا است و دوم قیمت داخلی و صادراتی سی ان جی باید تناسب داشته باشند که امروز چندان مورد توجه قرار نگرفته زیرا، قیمت سی ان جی برای مصرف خانگی 90 تومان و برای بخش صنعتی 120 تومان است و برای صادرات 15 سنت در نظر گرفته شده است. سومین عامل موثر، نسبت قیمت حامل های انرژی در سبد سوخت است، برای نمونه نسبت قیمت بنزین به سی ان جی بسیار پایین است.

قیمت «سی ان جی» باید چقدر کاهش یابد تا بستر افزایش مصرف این سوخت در حمل و نقل فراهم شود؟

در حال حاضر استفاده از «سی ان جی» برای حمل و نقل در ایران گران است، در حالی که ایران از بزرگترین تولیدکنندگان گاز در جهان است و اگر قیمت « سی ان جی» به 20 درصد قیمت بنزین برسد، هزینه جابجایی نیز کاهش خواهد یافت.

اجرای طرح «سی ان جی» چه نقشی می تواند در اقتصاد سوختی کشور داشته باشد؟

بنزین روزانه 80 میلیون لیتر استفاده می شود که اگر این 20 میلیون لیتر «سی ان جی» نبود میزان مصرف بنزین به 100 میلیون لیتر می رسید که در چنین شرایطی که کشور در آستانه تحریم ها قرار دارد، افزایش مصرف بنزین می تواند چالش هایی را برای کشور به همراه آورد. این در حالی است که توسعه سی ان جی می تواند زمینه صادرات بنزین را برای کشور به همراه داشته باشد.

آیا رابطه ای بین تولید وصادرات گاز خام با طرح «سی ان جی» وجود دارد؟

در حال حاضر در ایران قیمت حرف اول را برای استفاده می زند و از آنجایی که ما گاز طبیعی صادر می کنیم، این مسئله روی سوخت سی ان جی تاثیری ندارد، چراکه در بخش سی ان جی نیز هیچگونه صادرات نداریم.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved