صنعت نفت ایران
1403/2/1
Saturday
آرشیو اخبار صنعت نفت

رویکرد وزارت نفت در نمایشگاه صنعت گاز ایران ۱۳۹۷/۰۴/۲۴


اهمیت و ضرورت برگزاری نمایشگاه اختصاصی برای صنعت گاز ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و این مهم عرصه­ ای است تا بخش­ های مختلف اعم از دولتی و خصوصی، سازمان­ ها، موسسات، تشکل­ ها، دانشگاه ­ها و ... با حمایت و مشارکت در این نمایشگاه و در سطوح گوناگون به سهم خود، در نمایش اقتدار ایران در صنعت گاز و نقش آن در دستیابی به اهداف و برنامه­ های راهبردی کشور موثر باشند. به طور طبیعی و البته خاص، وزارت نفت از این قاعده مستثنی نیست.

اکنون و پس از شکل گیری ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران که چند ماه از فعالیت آن می­ گذرد، این سوال در ذهن دست اندرکاران و مخاطبان صنعت گاز مطرح است که رویکرد وزارت نفت و به تبع آن شرکت ملی گاز ایران در قبال این رویداد چه می­ باشد؟

نمایشگاه نفت تهران و نقش شرکت­ های اصلی و دولتی وزارت نفت در برگزاری آن سوال دیگری در ذهن متبادر می ­سازد که ورود بخش خصوصی به عرصه برگزاری رویدادهای انرژی کشور، به طور اساسی و ضروری نیازمند چه ارتباطی فی­ مابین مجری خصوصی و سازمان­ های دولتی یاد شده است؟

به طور خلاصه پاسخ این دو سوال را این­ گونه می ­توان بیان کرد:

  1. اصالت و موضوعیت نمایشگاه صنعت گاز ایران به اندازه ­ای از پشتوانه علمی و تخصصی برخوردار است که بنابر نظر قاطبه­ ی مسئولین و کارشناسان، یکی از موارد مهم مغفول مانده در صنعت گاز و حوزه انرژی کشور را مرتفع می­ سازد و یک تصمیم در راستای تامین منافع ملی است.
  2. از ابتدای تصمیم به برگزاری نمایشگاه با وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، طرح موضوع شده تا نظرات حاکمیتی وزارتخانه و رهنمودهای شرکت ملی گاز در تدوین سیاست ­ها و برنامه­ های نمایشگاهی لحاظ شود. آنچه مهم است عدم دریافت پیامی مبنی بر مغایرت اصل برگزاری با سیاست­ ها و عدم انعکاس موضوع با مفهوم "چرائی نمایشگاه گاز" از سوی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است.
  3. شان و جایگاه وزارت نفت با توجه به مسئولیت ­های خطیر آن و نقش بی بدیلش در صنعت، اقتصاد و تجارت کشور، ورود به موضوعاتی اجرائی از این قبیل و دخالت در برگزاری نمایشگاه نمی­ باشد و نقش آن می­ بایست جنبه حمایتی برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی در این حوزه باشد.
  4. تاکید دارد بر اساس مذاکرات و هماهنگی­ های به عمل آمده، وزارت نفت از برگزاری این نمایشگاه توسط بخش خصوصی استقبال و این رویداد را در جهت تامین اهداف بخشی و ملی، مثبت ارزیابی می ­نماید.
  5. از آنجا که نمایشگاه صنعت گاز ایران اولین تجربه ­ی کشور در برگزاری نمایشگاه ­های حوزه انرژی در این سطح با پیشنهاد و پیشگامی بخش خصوصی است و الگوی جدید این گونه رویدادهاست، اقتضا می­ کند وزارت نفت در چارچوب یک راهبرد مشخص، رویکرد و چگونگی حمایت و نظارت خود بر نمایشگاه­ های اولویت­ دار و طراز اول بخش انرژی، که برگزاری آنها برای کشور ضرورت دارد را تعیین و نقش 4 شرکت اصلی خود را بر پایه­ ی راهبرد ذکر شده، مشخص کند. امید است با تدبیر موجود در سطوح مدیریتی مرتبط با موضوع در وزارت نفت، در انجام آن تسریع شود.
  6. گرچه در برگزاری رویدادها، حمایت معنوی سازمان ها و موسسات، فارغ از دولتی و خصوصی بودن با درج نام و نشان آنها بروز پیدا می­ کند و حضور حامی معنوی به طور اصولی اعلام حمایت و موافقت با موضوعیت و اهمیت رویداد می ­باشد و به هیچ عنوان بیانگر مشارکت یا همکاری در امور اجرائی و... محسوب نمی ­شود، بر این اساس و با توجه به بلوغ تخصصی واحدهای مخاطب در صنعت نفت و گاز کشور، انتظار می ­رود با تدبیری که از سوی وزارت نفت اندیشیده خواهد ش

تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved