صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

بازگشت تحریم های آمریکا، چالش جدیدی بر صنعت گاز ایران تحمیل نمی کند ۱۳۹۷/۰۴/۱۱


نصرت الله سیفی، مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز ایران و سازمان بهینه ­سازی مصرف سوخت در مصاحبه با ستاد خبری اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران IRGS 2018 ، ضمن اعلام این مطلب، تصریح کرد: به نظر من، تحریم ­های آمریکا هرگز برای ما برداشته نشده و همیشه سرجایشان بوده ­اند و آمریکا بسیاری از تعهدات بین المللی خود را انجام نداده است.

او ادامه داد: شرکت­ های خارجی که بعد از مذاکرات  هسته ای 2015 وارد ایران شدند، هیچ کمکی به توسعه­ ی صنعت نفت و گاز ایران نکردند. یک مثال خوب، شرکت انرژی TOTAL فرانسه است که اخیرا اعلام کرده، ایران را ترک خواهد کرد.

مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز ایران در توضیح راه ­های مقابله با تهدیدات تحریم گفت: ما باید آنچه را که در دهه­ های گذشته انجام می­دادیم، ادامه دهیم. ما توسعه­ ی پتروشیمی منطقه­ ی عسلویه را در سال 1997 آغاز کردیم و موفق به ساخت امکانات، دو برابر بیشتر نسبت به قطر شدیم. اگرچه تحریم ­ها در گذشته  چالش­ هایی را برای ما ایجاد کردند.

این کارشناس انرژی افزود: آنها برای جلوگیری از مقابله ی ما با تحریم ها و گذر از آنها، تلاش می ­کنند و ما باید روش های جدیدی برای این کار پیدا کنیم. ما باید با کشورها مذاکره کنیم و به آنها نشان دهیم که همکاری با ما برای آنها مزایای واقعی دارد. دولت­ های خارجی و اعضای جامعه ی بین المللی، ملزم به اطاعت و تبعیت از دستورات تحمیلی آمریکا نیستند و در صورت تمایل همکاری خود را با ایران ادامه خواهند داد.

سیفی گفت: ما مزایای بسیاری در بازار گاز داریم که شامل شبکه خطوط لوله وسیعی است که به ما این اجازه را می­ دهد که گاز را به مناطق دور انتقال دهیم. بسیاری از کشورها تمایل دارند که در راستای تمایلات خود اقدام کنند و لزوما به تحریم­ های آمریکا توجهی ندارند.

ایران نیازی به رقابت با روسیه ندارد/ در موضوع گاز، ایران قلب منطقه است

سیفی در پاسخ به این سوال که روسیه نمایشگاه سالانه­ و تخصصی گاز به نام ROS-GAS-EXPO را 25  سال است که برگزار می­ کند، آیا نمایشگاه صنعت گاز ایران می تواند مزیتی رقابتی نسبت به آن نمایشگاه داشته باشد؟ توضیح داد: من فکر می­ کنم ایران نیازی به رقابت با روسیه ندارد. کشور ما، موقعیت جغرافیایی راهبردی دارد که مزیت بزرگی است. 3 کشور همسایه ی ما روسیه، قطر و ترکمنستان، دارای جایگاه برتر ذخائر گازی بعد از ایران هستند. همچنین بسیاری از همسایگان ما به گاز نیاز دارند. بنابراین در مسئله گاز، ما قلب منطقه هستیم.

مشتریان دور و نزدیک گاز ایران

وی ادامه داد: بازار موجود در ایران بسیار گسترده است. ما به راحتی می ­توانیم سهم خود را در بازار جهانی بدست آوریم. ما حتی می­ توانیم یک شبکه گاز بین ­المللی ایجاد کنیم. ما می ­توانیم گاز را به برق تبدیل کنیم و شبکه ی برق را تشکیل دهیم. شبکه ­ای که می ­تواند کشورهایی چون چین، هند و اعضای اکو ECO و حتی برخی از کشورهای مدیترانه را پوشش دهد.

سیفی در ارتباط با سوال ما چگونه می توانیم سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهیم؟ و کدام کشورها می توانند مشتری بالقوه ما باشند؟، پاسخ داد: در جنوب، عمان، امارات متحده عربی، بحرین و کویت را داریم. آنها متقاضی خرید گاز ما هستند و مذاکراتی در گذشته صورت داده اند. در غرب، عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان می­ توانند مشتری­ های  ما باشند. کشورهایی چون افغانستان و پاکستان نیز به منابع گاز ما نیاز دارند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر همسایگان، کشورهای هند، چین، گرجستان و سوریه و حتی یمن در زمره مشتریان بالقوه ما هستند. ضمن آنکه در قالب LNG می­ توانیم، گاز را از راه دور برای کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن صادر کنیم. ما همچنین می ­توانیم به کشور­های دیگر از جمله ترکمنستان این اجازه را بدهیم که از شبکه ­ی خطوط گسترده ایران برای صادرات گازشان به کشورهای دیگر استفاده کنند.

 نمایشگاه صنعت گاز به توسعه این صنعت در کشور کمک می کند

سیفی در پاسخ به دلایل فقدان نمایشگاه گاز در تقویم کشور و مزیت برپائی اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه، زمینه تعامل و همکاری و کسب منافع را برا ی ایران و دیگر کشورها آماده می ­کند.

وی ادامه داد: بر این باورم که ترکیبی از عوامل باعث شده که صنعت گاز ایران در سایه ­ی صنعت نفت قرار گیرد.

صنعت نفت ایران 110ساله است اما تنها 50 سال از ظهور و شکل گیری صنعت گاز کشور می گذرد. گاز به عنوان یک منبع انرژی به اندازه ­ی نفت مشهور نبوده است و بسیاری از کشورها حتی زعال سنگ را به گاز ترجیح می دهند.

سیفی در بیان سایر دلایل در اولویت نبودن گاز نظیر نفت، افزود: یکی دیگر از دلایل، این حقیقت است که بهره برداری از منابع انرژی گاز نسبت به نفت سخت­ تر و همچنین فناوری­ های مورد نیاز برای استخراج گاز، ذخیره سازی، انتقال و ارسال آن نسبتا پیشرفته بوده است.

شرایط جهانی به نفع گاز در حال تغییر است

این کارشناس ارشد انرژی ایران گفت: اما این شرایط در حال تغییر است. جهان موفق به غلبه بر چالش­ های فناورانه شده است. دولت­ ها از ارزش گاز آگاه هستند. گاز، انرژی پاک و از نفت ارزان­ تر است. افزایش نگرانی ها نسبت به گرم شدن زمین نیز می ­تواند بر ارزش گاز بیفزاید.

سیفی ادامه داد: برآورد شده است که تا سال 2040 ، سهم گاز در سبد انرژی کشورها تا 29درصد افزایش می یابد. این در حالی است که سهم نفت در سطح فعلی باقی خواهد ماند. بنابر این صنعت گاز در سال­ های پیش رو از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی اظهار داشت: بنابر این دلایل است که در سال جاری این نمایشگاه برگزار می­ شود. من بر این باورم که این نمایشگاه می ­تواند به توسعه­ ی صنعت گاز ایران کمک کند. اگرچه ما می­ توانستیم این نمایشگاه را زودتر برگزار کنیم.

لازم به ذکر است اولین نمایشگاه صنعت گاز ایران با هدف ارائه توانمندی های ایران در این صنعت، 10 تا 13 شهریور ماه در مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب برگزار می شود و مدارک  نمایشگاهی از طریق سایت gasshow.ir قابل دسترسی و مشاهده است.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved