صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

بهانه جویی هندی‌ها در مورد کیفیت گاز «میدان فرزاد ب» ۱۳۹۶/۰۸/۰۷


در حالی که مقامات ایرانی گفته اند هند در آستانه از دست دادن شانس خود برای برخورداری از حق توسعه میدان گازی فرزاد ب قرار دارد، مقامات وزارت نفت هند با رد این مسئله می گویند همه اینها بخشی از فرآیند مذاکرات است.

یک مقام ارشد وزارت نفت هند که نخواست نامش فاش شود گفت: «صحبت هایی با ایران شده و آنها هم با ما صحبت کرده اند.... این دقیقا یک پیشنهاد جدید نیست. ما از قبل در مورد تمام مسائل مربوط به فرزاد ب با آنها در حال مذاکره بوده ایم. مسئله تنها مربوط به تغییر برخی از ارقام و برخی شرایط قرارداد در اینجا و آنجاست. بنابراین زمانی که این اتفاق می افتد به معنای ارائه پیشنهاد جدید نیست. مذاکرات همچنان ادامه دارد.»

یک دیپلمات ارشد ایرانی دخیل در مذاکرات هم در این باره گفت، طرف ایرانی از اینکه هند «انعطاف» لازم را در پیشنهاد ارائه شده در مورد میدان فرزاد ب از خود نشان نداده ناامید شده و ممکن است این پروژه را به دیگر شرکت ها نظیر شرکت روسنفت روسیه پیشنهاد کند که پیشنهاد بهتری برای سایر بخش های فرزاد ب ارائه کرده است.

این دیپلمات ایرانی افزود: «با توجه به عدم انعطاف پذیری هند در قیمت گذاری، ما ممکن است چاره دیگری نداشته باشیم و هند ممکن است پروژه فرزاد ب را به کلی از دست بدهد.»

مقام وزارت نفت هند گفت، مذاکرات بین ایران و هند بدان معناست که پیشنهادات در مورد برخی فاکتورها نظیر طول مدت قرارداد، عنصر استهلاک یا موضوع مالیات و پرداخت های مربوط به حق امتیاز به روز رسانی شده است.

این مقام هندی افزود: «مذاکرات به حدی مفصل است که تاکنون سابقه نداشته است... این بدان معنا نیست که مذاکرات پایان یافته و مذاکره جدیدی آغاز شده است.»

وی همچنین گفت، نگرانی اصلی طرف هندی در مورد فرزاد ب مربوط به کیفیت گاز و این مسئله است که آیا گاز این میدان ارزش سرمایه گذاری را دارد یا نه.

«برای هر سرمایه گذاری خارجی ای، نرخ بازگشت داخلی خیلی اهمیت دارد... الزامات نرخ بازگشت داخلی باید رعایت شود و باید این مسئله پذیرفته شود که فرزاد ب به دلیل وجود گاز ترش، و دیگر ملاحظات نظیر ناخالصی های موجود در گاز این میدان، دشوارترین میدان گازی است.»

در حالی که مقامات دولت هند گفته اند پروژه بندر چابهار در حال انجام است و نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل این کشور ابراز امیدواری کرده که توسعه لنگرگاه های این بندر تا پایان سال 2018 تکمیل شود، در خصوص سایر مباحث از جمله توسعه تسهیلات بانکی، پیشنهاد پروژه های ریلی به هند و خط لوله ال ان جی ایران-پاکستان-هد، پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

 

منبع: تسنیم


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved