صنعت نفت ایران
1403/1/31
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

استخراج گاز از میدان 'شاهدنیز' دریای خزر 13 درصد افزایش یافت ۱۳۹۷/۱۱/۲۶


بر اساس گزارش روز پنجشنبه دفتر نمایندگی بی.پی در جمهوری آذربایجان، در سال 2018 میلادی 11.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 2.5 میلیون تن میعانات گازی از میدان 'شاهدنیز ' استخراج شده است که در مقایسه با یک سال قبل به ترتیب 12.7 و 4.2 درصد بیشتر است . 
شرکت ملی نفت ایران با 10 درصد سهم یکی از سهامداران طرح توسعه میدان گازی ' شاهدنیز 'است .
بر اساس گزارش بی پی ، در سال 2018 میلادی مجموع استخراج گاز طبیعی در میدان گازی ' شاهدنیز ' واقع در دریای خزر به 100 میلیارد متر مکعب رسیده است . 
بنا به این گزارش در حال حاضر ظرفیت استخراج دستگاه های حفاری موجود در میدان ' شاهدنیز ' روزانه 48 میلیون متر مکعب و یا 16 میلیارد متر مکعب در سال است . 
کارهای حفر 5 حلقه چاه جدید توسط دستگاه حفاری ' استقلال ' و نیز یک حلقه چاه دیگر با دستگاه “Maersk Explorer' در این میدان انرژی به تازگی به پایان رسیده است که همه این کارها در قالب فاز دوم توسعه شاهدنیز انجام گرفته است . 
در قالب فاز دوم توسعه این میدان انرژی، در مجموع 15حلقه چاه جدید با دستگاه های حفاری شناور ' استقلال ' و “Maersk Explorer' با هدف افزایش تدریجی حجم استخراج گاز طبیعی حفر شده است . 
در گزارش بی . پی همچنین اعلام شده است که در سال 2018 میلادی مجموع هزینه های عملیاتی میدان گازی شاهدنیز بیش از 578 میلیون دلار بوده که در مقایسه با یک سال قبل 127میلیون دلار و یا 28.16 درصد بیشتر است . 
بنا به این گزارش ،در سال گذشته میلادی مجموع هزینه های اساسی برای توسعه این میدان گازی 1.44 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال 2017 میلادی 2 برابر کمتر است . 
استخراج گاز طبیعی در میدان شاهدنیز در دریای خزر در ماه دسامبر سال 2006 میلادی آغاز و به بازارهای جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه منتقل شده است .
در حال حاضر گاز طبیعی در میدان ' شاه دنیز ' از 16 چاه گازی استخراج می شود و کارهای توسعه این میدان انرژی در سال 1999 میلادی آغاز شده و بزرگترین میدان گازی کشف شده از سوی بریتیش پترولیوم در جهان به شمار می رود .
بر اساس محاسبات زمین شناسی مجموع ذخایر گازی میدان ' شاه دنیز ' یک تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی دو میلیارد متر مکعب برآورده می شود .
در قالب مرحله دوم توسعه میدان گازی ' شاه دنیز ' قرار است گاز طبیعی این میدان در سال 2020 میلادی از طریق دالان گازی جنوب به اروپا صادر شود .
در چارچوب این مرحله بالاترین حجم استخراج گاز طبیعی در این میدان به 26 میلیارد متر مکعب و میعانات گازی به 120 هزار بشکه در سال خواهد رسید .
در حال حاضر از این میدان سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج می شود .


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved