صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

افزایش مهارناپذیر قیمت نفت در سایه تحریم‌های ضدایرانی ۱۳۹۷/۰۷/۱۴


به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر تغییری نداشت و با یک پنی افزایش، در ۷۴.۳۴ دلار در هر بشکه بسته شد. قیمت پایه نفت آمریکا روز چهارشنبه تا رکورد بالای ۷۶.۴۱ دلار صعود کرده بود، اما روز پنج شنبه بزرگترین کاهش یک روزه خود در یک ماه و نیم گذشته را به ثبت رساند.

نفت برنت برای تحویل در دسامبر ۴۲ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۸۴.۱۶ دلار در هر بشکه بسته شد.

برای کل هفته وست تگزاس ۱.۵ درصد و برنت ۱.۷ درصد افزایش نشان داد که چهارمین افزایش هفتگی متوالی هر دو قیمت پایه بود.

طبق نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" از تحلیلگران، مقامات صنعت و آمار کشتیرانی، اوپک تولید خود در سپتامبر را به ۳۳.۰۷ میلیون بشکه در روز رساند که ۱۸۰ هزار بشکه در روز بالاتر از اوت بود. برپایه این نظرسنجی، اگر تولید جمهوری کنگو که در ژوئن به اوپک ملحق شد در نظر گرفته نشود، اوپک در سپتامبر بالاترین میزان تولید را از ژوییه سال ۲۰۱۷ داشت. این آمار همچنین نشان داد اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیراوپک شامل روسیه از هدف خود برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز از سطح تولید ماه مه عبور کرده است.

هرمن وانگ، تحلیلگر نفتی پلاتس در این باره به مارکت واچ گفت: اوپک به علاوه روسیه از افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز عبور کردند، اما اوپک به تنهایی ۸۵۰ هزار بشکه در روز بالای سطح ماه مه نفت تولید کرده است. اوپک در ژوئن موافقت کرد محدودیت تولیدی که از ژانویه سال۲۰۱۷ به اجرا گذاشته است را تسهیل کند.

وانگ گفت: با روند کاهش تولید ونزوئلا و ایران، قطعا ابرهای طوفانی تیره‌ای پیش روی بازار  قرار دارد. به نظر می‌رسد اوپک و متحدانش برای اجتناب از جهش قیمت که ترامپ را خشمگین کرده است اقدامات بیشتری انجام خواهند داد، اما تردیدهای جدی درباره میزانی که اوپک تمایل دارد و میزانی که این گروه قادر ه تولید است وجود دارد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران و وضع مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه سومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک، در افزایش اخیر قیمت‌ها نقش اساسی داشته است. بازار همچنان درباره این‌که آیا تولیدکنندگان بزرگ از جمله اوپک و متحد کلیدی‌اش روسیه ظرفیت تولید کافی برای جبران صادرات ایران دارند تردید دارند.

تحلیلگران کالای گلدمن ساکس در این باره نوشتند: دو ابهام اصلی که بازار نفت با آن دست و پنجه نرم می‌کند نخست ظرفیت تولید شناور برای جبران عرضه کمتر ایران و دوم، نامعلوم بودن میزان افت عرضه ایران به دلیل عدم شفافیت دولت آمریکا است.

گلدمن ساکس برآورد کرده است حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران در سه ماهه چهارم به دلیل تحریم‌ها متاثر خواهد شد، اما تحلیلگران خاطر نشان کردند که ابهام درباره میزان کاهش عرضه تنها پس از چهارم نوامبر که تحریم‌ها اجرایی خواهد شد، روشن می‌شود.

در این بین آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آینده است هفته گذشته دو حلقه کاهش یافت و به ۸۶۱ حلقه رسید که سومین کاهش هفتگی متوالی بود.

منبع: ایسنا

 


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved